Komunista ve vysílání ČT24 vypráskal Českou televizi: Zlodějna, udání od občanů, manipulace


26-05-2015



Komunisté jsou rozhodnuti hlasovat proti schválení výroční zprávy o hospodaření České televize v roce 2013, kterou by se měla zítra zabývat Sněmovna. Na setkání s novináři to oznámil komunistický poslanec Jiří Valenta, který se problematikou médií dlouhodobě zabývá. Podle něj k tomuto postoji vedou KSČM dva hlavní důvody – jednak nedostatečná objektivita a také špatné hospodaření. Valenta poukázal na to, že průměrný plat zaměstnance ČT činí skoro 38 tisíc korun, což je o 50 % více než před 10 lety. „Za to požadují koncesionáři, kteří se na financování ČT podílí z 91 %, vyšší stupeň objektivity a nestrannosti, než je v dnešní době realizováno,“ řekl Valenta. Zmínil další zajímavý údaj, a to ten, že náklady na výrobu jedné vysílací hodiny činí 300 tisíc korun. „A přitom některé pořady v hlavním vysílacím čase sleduje jen několik málo desítek tisíc diváků. Já se osobně domnívám, že je to právě způsobeno nízkým stupněm objektivity, vyváženosti a korektnosti. A to zejména u zpravodajských a dokumentaristických pořadů,“ upozornil poslanec. Za neoddiskutovatelné považuje Valenta to, že existuje souvislost mezi efektivitou hospodaření ČT a objektivitou. Ohledně té poukázal na to, že komunisté registrují denně ohlasy stovek nespokojených koncesionářů. Tvůrce dokumentů pro ČT si je i sám schvaluje Valenta také zkritizoval výroční zprávu o hospodaření ČT v roce 2013. „Jeden z členů Rady ČT je spoluautorem dokumentů, které ČT obligatorně předkládá Radě ČT. Takže se dá říct, že tyto dokumenty nejen vypracovává, ale také později v radě i schvaluje,“ uvedl poslanec s tím, že se jedná o jasné narušení principu práva veřejnosti na kontrolu ČT prostřednictvím Rady ČT, jak o tom hovoří zákon č. 483/91 Sb. o ČT v platném znění. Zmíněná zpráva prý také nezmiňuje podezřelá výběrová řízení. „Ať se to týká namátkou například satelitní distribuce ČT HD, tiskové služby nebo provedení rozboru ČT televizní studio Brno nebo ČT televizní studio Ostrava,“ konstatoval komunistický politik. ČT prý umožňuje některým podnikatelským subjektům vyhnout se placení koncesionářského poplatku Komunisté prý také disponují novými informacemi, respektive občanským podnětem, který detailně a velice adresně popisuje případ, jak ČT umožňuje některým podnikatelským subjektům dosáhnout osvobození od povinnosti platit televizní poplatky. A jak také ČT nedoúčtovává dlužné částky a přirážku. „Jen v tomto případě se podle stěžovatelky jedná o škodu přesahující 900 tisíc korun,“ podotkl Valenta s tím, že tento podnět v rámci svých možností prověřuje a podle výsledku se eventuálně rozhodne, zda podnikne další kroky. „Možná se bude jednat i o kroky právního charakteru,“ varoval veřejnoprávní televizi. Podle Valenty není divu, že ve zprávě o hospodaření ČT chybí analýza toho, proč došlo k úbytku poplatků za léta 2012 a 2013. „Ale naopak je přítomno konstatování, že se ČT velice extenzivně rozvíjí. A přitom se počet koncesionářských poplatků snižuje,“ uvedl poslanec. Osvětlení zajišťovala externí firma, přitom ČT jej má Podle něj také existují podezření o vyvádění peněz do spřátelených firem, které se dříve pohybovaly v komerčním prostředí. „Dokonce se údajně řešila i firma, která pro ČT zajišťovala osvětlení. Přitom tyto technologie ČT má a nepotřebuje někoho dalšího najímat,“ upozornil na jeden z příkladů údajných nehospodárností ČT. Ve zprávě komunisté postrádají například rozpis nákladů na výrobu jednotlivých pořadů, nebo na výrobu českých filmů, které ČT koprodukuje a mnoho dalších nutných informací. Když se zprávy o špatném hospodaření objevily loni, šéf ČT raději najal na poslance lobbisty Valenta upozornil, že již loni se objevily problémy s informacemi o hospodaření ČT za rok 2012. „Ředitelem Dvořákem byli najati lobbisté, kteří potom raději obcházeli poslance, a stalo se to proto, že člen Rady ČT Radek Mezuláník tehdy tvrdil ve volebním výboru, že data uváděná ve výroční zprávě neodpovídají realitě,“ připomněl poslanec. Upozornil, že v souvislosti s kritikou KSČM k hospodaření ČT, ale také i k její objektivitě a vyváženosti, nejde o žádný politický revanš nebo o pokus o omezení svobody vysílání. „Jak nám někteří exponenti, zejména pravicových subjektů, podsouvají,“ poznamenal Valenta s tím, že KSČM jde pouze o snahu o zlepšení kvality vysílání, k zajištění objektivity a také přirozeně o zlepšení hospodaření veřejnoprávní služby. V této souvislosti poukázal na to, že ČT má rozpočet vyšší, než je například rozpočet krajského města Plzeň. Odmítáme privatizaci ČT Odmítl také prý nesmyslnou kritiku ze strany některých médií, která veřejnosti vytrvale sugerují, že by se komunistům mělo jednat dokonce o budoucí privatizaci ČT a o její likvidaci. „Opak je pravdou. Za předpokladu, že si ČT bude skutečně plnit, co má, a také efektivně hospodařit, považujeme roli tohoto veřejnoprávního média za nezastupitelnou a pro fungování demokracie u nás za potřebnou,“ dodal s tím, že KSČM kvůli těmto i dalším nesrovnalostem v hospodaření ČT bude trvat na odmítnutí, respektive neschválení výroční zprávy o hospodaření ČT v roce 2013. Kdyby se tak stalo, prý by nedošlo „k žádné destrukci a konci světa, ale pouze k pokusu o vytyčení nového směru a k optimalizaci hospodaření a následně tak ke komplexnímu zkvalitnění činnosti této veřejnoprávní organizace,“ dodal Valenta a upozornil, že na to mají koncesionáři za svůj poplatek, který činí ročně 1620 Kč, nepochybně nárok a právo.
Komentáře